background

Metro bez řidiče – Rijád

Úřad pro rozvoj hlavního města Rijádu (ADA) ‒ výkonného orgánu nejvyšší komise pro rozvoj hlavního města Rijádu ‒ má na starost vybudování veřejného dopravního systému, což je první projekt tohoto typu v Saudské Arábii.

Projekt zahrnuje celkem 6 tratí o celkové délce 176 km, čímž se řadí k jednomu z největších projektů v oblasti infrastruktury na světě, na kterém se podílejí tři konsorcia. Jedním z nich je BACS, které řídí americká společnost Bechtel a kam patří místní stavební společnosti Almaban a Consolidated Contractors Company, a také společnost Siemens.

V říjnu 2013 podepsalo BACS s ADA smlouvu na výstavbu trasy 1 (modrá) a 2 (červená) sítě metra s celkovou délkou 63 km. Společnost Siemens jako partner E+M je odpovědná za dodávku celkem 74 souprav metra, které vycházejí z platformy Inspiro a tvoří je 29 dvouvozových a 45 čtyřvozových souprav. Kromě toho tato zakázka na klíč zahrnuje dodávku systému automatického řízení souprav s bezobslužným provozem a napájecích systémů s příslušnými subsystémy. Těchto 74 dvouvozových a čtyřvozových souprav metra bude dodáno ADA v letech 2017 a 2018.

Koncepce soupravy

Jednotlivé soupravy se skládají ze dvou nebo čtyř hliníkových vozů v konfiguraci M-M nebo M-M-T-M. Souprava je rozdělena podle úrovně vybavení na First Class, Family Class a Single Class.

Každá 2 / 4 vozová souprava může přepravit až 251/522 pasažérů (při 4 osobách na m2) s 55 / 123 místy k sezení. Tyto soupravy jsou určeny pro provoz v tunelu i po nadzemní trati. Vozy jsou v soupravě spojeny pomocí poloautomatických spřáhel. Koncové vozy jsou naopak vybaveny automatickými spřáhly.

Široké a otevřené přechody mezi vozy (průchozí výška cca 1950 mm, světlá šířka cca 1600 mm) umožňují volný průchod soupravou. Každý vůz má tři elektricky ovládané posuvné dveře na každé straně s šířkou otvoru 1400 mm.

Soupravy splňují vysoké požadavky na požární bezpečnost podle NFPA 130 / EN 45545. Kromě toho konstrukční řešení Inspiro zajišťují optimalizovanou spotřebu energie, nízké náklady na údržbu a vysokou úroveň recyklovatelnosti souprav na konci jejich životnosti.

Designová koncepce

Vnitřní a vnější design pochází z dílny francouzského designového studia Avant Premiere a společnosti Siemens. Design soupravy odráží dynamiku, eleganci a technologický rozvoj města Rijádu.

Interiéry jsou vybaveny LED osvětlením. Nepřímé osvětlení pod sedadly pro cestující vytváří příjemný pocit prostornosti, bezpečnosti a čistoty soupravy. Barevné provedení interiéru s tradičními symetrickými vzory v moderním pojetí ve vstupním prostoru ztělesňuje vitalitu města Rijád.

Oddíl First Class je pro větší komfort oddělen pomocí automatických vnitřních dveří a je vybaven pohodlnými sedadly s větším prostorem pro nohy. Úrovně Family Class a Single Class jsou odděleny skleněnými příčkami. Aby bylo zajištěno příjemné klima v prostoru pro cestující, jsou v každém voze instalovány dvě kompaktní klimatizační jednotky. Pro potřeby handicapovaných cestujících se zde nachází také několik míst pro invalidní vozíky.

Plně automatický provoz

Tyto soupravy jsou konstruovány pro plně automatický provoz bez strojvedoucího a průvodčích (GoA 4). Jedná se o integrovaný automatický systém, který zajišťuje spolehlivý a úsporný provoz. Kromě toho jsou soupravy vybaveny dalšími bezpečnostními systémy, jako jsou senzory na rozpoznání překážek umístěné na koncových podvozcích a systém pro detekci požáru.

Pomocné ovládací pulty na obou koncích soupravy umožňují ruční řízení v nouzových případech a při pohybu v depu. Jsou také vybaveny praktickými displeji s dotykovou obrazovkou a všemi potřebnými prvky pro řízení soupravy.

Bezpečnost cestujících a informační systémy

Systém pro zobrazování a hlášení informací pro cestující poskytuje vizuální i zvukové informace uvnitř i vně soupravy. Displeje zobrazující dynamickou mapu trasy jsou instalovány uvnitř vozu nad každými dveřmi a ukazují příslušnou trasu se stanicemi, aktuální polohu soupravy a název příští stanice. Nad madly ve tvaru palmy, které se nacházejí v každém vstupním prostoru, jsou instalovány řádkové displeje, které zobrazují další stanici a stranu výstupu. Doplňkové displeje pro reklamu jsou umístěny vedle všech vstupních a výstupních dveří pro cestující.

Pro zajištění bezpečnosti cestujících je ve všech oddílech instalován kamerový systém (CCTV). Obrazový záznam se přenáší on-line do dispečinku. V případě nouze mohou cestující komunikovat s operátorem v dispečinku pomocí interkomu, který se nachází v každém vstupním prostoru.

Podívejte se na metro Inspiro, ve kterém se vedle Rijádu můžete projet I v Mnichově, Kuala Lumpur nebo například Varšavě.