Inovace | 11. 01. 2019

Znovuzrození lincolnského impa

Jeden ze dvou vozů z dílny společnosti Ruston, který byl vyroben v roce 1923 a dlouhá desetiletí stál zapomenut jako vrak, se díky Materials Solutions opět vrací na silnice.

Automobil Ruston B2 z roku 1925, který byl celá desetiletí zaparkován v továrně na výrobu spalovacích turbín v anglickém Lincolnu, byl v podstatě vrak. Historickému vozidlu chyběly důležité součásti, takže ho nebylo možné opravit. Pomohla až technologie 3D tisku, s jejíž pomocí se všechny chybějící komponenty vyrobily.


Velká Británie je zemí mnoha legend, z nichž jeden vypráví příběh dvou impů – ďáblů, vyslaných samotným Satanem do severní Anglie, aby tam konali děsivé skutky. Říká se, že způsobili doslova spoušť v Lincolnské katedrále, kde oba impové převraceli stoly a židle a dokonce házeli různé předměty po andělovi. Ten se pochopitelně rozzlobil a jednoho z impů nechal zkamenět – jeho groteskní kamennou tvář můžeme dodnes vidět na jednom z katedrálních sloupů. Takzvaného lincolnského impa zná v okolí Lincolnu každé dítě, v neposlední řadě kvůli tomu, že ho má ve znaku místní fotbalový klub.

Chybějící imp – vytištěná soška na chladiči

Chybějící imp – vytištěná soška na chladiči

 

Sedí ale také na mřížce chladiče automobilů, které vyráběl mezi roky 1919 a 1924 lincolnský výrobce průmyslových zařízení Ruston & Hornsby. Po skončení první světové války se ve firmě Ruston & Hornsby zastavila výroba vojenské techniky. Výroba motorů pro traktory a lokomotivy nemohla tyto ztráty v příjmech vynahradit, a proto se společnost Ruston & Hornsby rozhodla přidat do svého sortimentu automobily. Sedany, které navrhl hlavní konstruktér firmy Edward Boughton podle vysokých standardů, jež znal ze zbrojního průmyslu, však byly příliš těžké. Dnes bychom řekli, že byly „překonstruované“. Ruston & Hornsby rovněž nebyli schopni vytvořit efektivní systém sériové výroby a ruční výroba tyto automobily velmi prodražila. V důsledku si vozidla nakonec koupilo pouhých 1 500 lidí, z nichž mnozí byli úředníky velvyslanectví ve Velké Británii. Dodnes se zachovalo pouze několik málo modelů, včetně dvou, které jsou přezdívány Gin a Tonic. Tyto vozy stály v Rustonově továrně v Lincolnu od šedesátých let.

Jeden ze dvou vozů z dílny společnosti Ruston, který byl vyroben v roce 1923 a dlouhá desetiletí stál zapomenut jako vrak, se díky Materials Solutions opět vrací na silnice. 

Jeden ze dvou vozů z dílny společnosti Ruston, který byl vyroben v roce 1923 a dlouhá desetiletí stál zapomenut jako vrak, se díky Materials Solutions opět vrací na silnice.

 

Případ chybějícího impa

Na rozdíl od Gina, byl Tonic, který byl postaven v roce 1923 a vyvezen do Austrálie, opravdový vrak. Geoffrey de Freitas, britský velvyslanec v letech 1950-1961, na něj narazil během svého působení v Austrálii. V šedesátých letech ho přivezl zpět do Anglie a vrátil zpět firmě Ruston. V plánu bylo, že ho tovární učni opraví. Chyběla ale nebo byla výrazně poškozena spousta důležitých komponent. Například byla poškozená skříň řízení a mezi jinými úplně chyběl i imp, který měl sedět na mřížce chladiče. Poněvadž se již ztratily veškeré technické výkresy, odlévání jednotlivých chybějících dílů by bylo neúměrně drahé.

Společnost Materials Solutions z anglického Worcesteru je od roku 2016 součástí společnosti Siemens. Firma se specializuje na aditivní výrobu komponent z pokročilých materiálů.

Společnost Materials Solutions z anglického Worcesteru je od roku 2016 součástí společnosti Siemens. Firma se specializuje na aditivní výrobu komponent z pokročilých materiálů.

 

Nová naděje svitla Tonicu v roce 2003, kdy Ruston koupila společnost Siemens s vidinou rozšíření výroby malých spalovacích turbín. V tomto oboru byla Rustonova továrna na špici již od 60. let minulého století a v Lincolnu se turbíny vyrábějí dodnes. Tonic musel počkat až do roku 2016, kdy pod Siemens přešla společnost Material Solutions. Firma z Worcesteru se specializuje na využívání 3D tisku v průmyslové výrobě, zaměřuje se především na součásti turbín a strojírenské díly.

Dávný sen se splnil. Skříň řízení byla vyrobená znovu a na mřížku chladiče usednul nový imp. Vytisknout skříň řízení trvalo jen pět dní, i když váží několik kilogramů. Použita byla nerezová ocel a technologie tavení kovového prášku. Součástka se stavěla vrstva po vrstvě, přičemž každá z těchto vrstev měla pouhých 20 mikrometrů.

Trvalo to pět dní, než se vytiskla nová skříň řízení. Na pravé straně je vidět původní poškozená část.

Trvalo to pět dní, než se vytiskla nová skříň řízení. Na pravé straně je vidět původní poškozená část.

 

Gin a Tonic brzy opět spolu

Gin, model A1 vyrobený v roce 1920 a vybavený 2,6 litrovým motorem o výkonu 15,9 koňských sil, se v roce 2018 zúčastnil závodů veteránů na závodním okruhu v Cadwellském parku v Lincolnshiru. Tonic by se teoreticky mohl závodu také zúčastnit, ale pořád ještě není úplně kompletní. Potřebuje nové čelní sklo, nové polstrování a nové čalounění. Nebude to ale trvat dlouho a tento impozantní model B2 z rustonovské dílny s 3,3 litrovým motorem a výkonem 20 koňských sil se postaví na startovní čáru závodů veteránů vedle svého parťáka.

Dobová reklama. Společnost Ruston & Hornsby byla založen v roce 1840 pod názvem Proctor a Burton. V roce 1857 vstoupil do společnosti Joseph Ruston, a ta nyní nese jeho jméno. Mezi lety 1919 a 1924 firma rovněž vyráběla automobily.

Dobová reklama. Společnost Ruston & Hornsby byla založen v roce 1840 pod názvem Proctor a Burton. V roce 1857 vstoupil do společnosti Joseph Ruston, a ta nyní nese jeho jméno. Mezi lety 1919 a 1924 firma rovněž vyráběla automobily.  

 

Není to ale pouhá nostalgie, co motivovalo společnost Siemens obnovit tyto dva krásné veterány. Tonic je zároveň i živým důkazem toho, jak velký potenciál má aditivní výroba pro logistiku náhradních dílů v mnoha průmyslových odvětvích.


Kontakt

Siemens, s.r.o., Corporate Communications
Kontakt pro média: Mariana Kellerová, telefon: +420 602 403 594
E-mail: mariana.kellerova@siemens.com

Pro ostatní informace kontaktujte naše kontaktní centrum: +420 800 90 90 90


Připojte se k nám na Facebooku (www.facebook.com/SiemensCZ nebo na Twitteru (@SiemensCzech, @chytramesta). Více informací o výzkumu a vývoji naleznete na www.siemens.cz/press/inovace-a-zajimavosti

 

Siemens Česká republika

Siemens patří mezi největší technologické firmy v České republice a již více než 125 let je nedílnou součástí českého průmyslu a zárukou inovativních technologií. Se svými 12 000 zaměstnanci se řadí mezi největší zaměstnavatele v Česku. Portfolio Siemens pokrývá řešení pro průmysl, energetiku, dopravu a veřejnou infrastrukturu, technologie budov a zdravotnictví. Český Siemens je průkopníkem v oblasti Průmyslu 4.0 a Smart Cities, v rámci kterých přináší zákazníkům komplexní digitální produkty a služby. Více informací naleznete na http://www.siemens.cz.

 

Koncern Siemens AG

Skupina Siemens Česká republika je součástí globálního technologického koncernu Siemens AG, který je již více než 170 let synonymem pro špičkové technologie, inovace, kvalitu a spolehlivost. Společnost působí po celém světě a zaměřuje se na oblast elektrifikace, automatizace a digitalizace. Siemens patří k největším poskytovatelům technologií šetrných k životnímu prostředí, řadí se mezi přední dodavatele energetických zdrojů a technologií pro přenos energie. Siemens patří mezi průkopníky řešení v oblasti veřejné infrastruktury, průmyslové automatizace a softwarových řešení pro průmysl. V rámci dceřiné společnosti Siemens Healthineers AG je společnost také předním dodavatelem zdravotnických zobrazovacích zařízení, jako je počítačová tomografie a zobrazovací systémy s magnetickou rezonancí, a lídrem v oblasti laboratorní diagnostiky a klinického IT. Ve finančním roce 2018, který skončil 30. září 2018, dosáhl Siemens obratu 83 miliard EUR s čistým ziskem 6,1 miliard EUR a zaměstnával 379 tisíc zaměstnanců po celém světě. Více informací naleznete na http://www.siemens.com.

Další tiskové zprávy