Doprava a logistika | 17. 03. 2020

Siemens Mobility získal první objednávku na bateriově napájené jednotky Mireo

  • 20 dvouzdrojových regionálních elektrických jednotek trolej/akumulátor Mireo Plus B pro Bádensko-Württembersko
  • Smlouva o údržbě na 29,5 roku
  • Dodání do prosince 2023
  • Na projektu spolupracují elektrotechnici z vývojových pracovišť Engineeringu Siemens Mobility v Praze a v Plzni

Státní úřad pro kolejová vozidla spolkové země Bádensko-Württembersko (SFBW) objednal 20 dvouzdrojových elektrických trakčních jednotek trolej/akumulátor Mireo Plus B od společnosti Siemens Mobility. Dvoučlánkové nízkopodlažní regionální elektrické trakční jednotky, každá se 120 sedadly, mohou být díky kombinovanému napájení nasazeny na tratích s trakčním i bez trakčního vedení.  Objednané jednotky jsou plánovány pro provoz v regionální síti Netz 8 Ortenau. Smlouva zahrnuje také údržbu vozidel, za kterou bude zodpovídat společnost Siemens Mobility, a to téměř 30 let. Bádensko-württemberský ministr dopravy Winfried Hermann řekl: “Je to poprvé, kdy budou v zemi nasazena železniční vozidla napájená z akumulátorů. Díky této inovativní technologii je elektrifikace vlakové dopravy možná i bez nepřetržitého trakčního vedení.“  

Objednané jednotky budou dodány do prosince 2023. Výroba bude probíhat v závodě Siemens Mobility v německém Krefeldu. Financování vlaků, které bude provozovat společnost Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (NVBW), zajišťuje KfW IPEX Bank. Financování ve výši 77 milionů EUR bylo sjednáno na období 28 let.

“Spolková země Bádensko-Württembersko touto objednávkou investuje do budoucnosti dopravy. Naše dvouzdrojová elektrická trakční jednotka trolej/akumulátor Mireo Plus B nabízí osobní přepravu šetrnou ke klimatu a bez lokálních emisí, jedná se o udržitelnou alternativu k dieselovým jednotkám na neelektrifikovaných tratích. Disponibilitu vozového parku garantujeme údržbou po celou dobu životnosti, “ říká Sabrina Soussan, generální ředitelka společnosti Siemens Mobility.

“Z hlediska udržitelnosti jsme se záměrně rozhodli pro „model životního cyklu,“ řekl Winfried Hermann, ministr dopravy Bádensko-Württemberska. “Vzhledem k tomu, že zavedením této nové technologie vstupujeme na novou půdu, kdy v regionální dopravě přecházíme na pohon šetrný ke klimatu, chceme zavázat dodavatele této technologie prostřednictvím smluvních ujednání. Společnost Siemens Mobility rovněž odpovídá za spotřebu energie a náklady na energii po celou dobu trvání smlouvy, tedy 29,5 roku. V tomto ohledu vstupujeme smluvně do neznámých vod týkajících se výběrových řízení na veřejnou dopravu ve státě Bádensko-Württembersko.”

Jednotky Mireo Plus B mají v reálných podmínkách dojezd při napájení z akumulátorů zhruba 80 kilometrů. Trakční akumulátory mohou být nabíjeny z trakčního vedení za jízdy i za stání na elektrifikovaných úsecích a rekuperací brzdné energie vlaku. Akumulátorový systém je umístěn pod podlahou a je nainstalován ve dvou kontejnerech. Použity jsou lithium-iontové akumulátory s dlouhou životností.

Na projektech dvouzdrojových elektrických jednotek trolej/akumulátor Mireo a Desiro ML se výrazně podílejí elektrotechnici z vývojových pracovišť Engineeringu Siemens Mobility v Praze a v Plzni. „Předností těchto vozidel je schopnost statického (za stání) či dynamického (za jízdy) nabíjení trakčních akumulátorů z liniového trakčního vedení. To umožnuje využít již vybudovaná pevná trakční zařízení na elektrifikovaných tratích k napájení a bezemisnímu provozu vozidel na okolních tratích bez trakčního vedení.“ říká Jiří Pohl, Senior Engineer společnosti Siemens Mobility, s.r.o., a dodává: „Tímto způsobem lze zajistit bezemisní železniční dopravu i v jen částečně elektrifikované síti. Benefitem pro cestující je i možnost přímého spojení bez přestupu z centra regionu do jeho okrajových oblastí, a to atraktivními moderními vozidly s patřičnými trakčními i jízdními vlastnostmi. Symbolem vedlejších tratí tak již nemusí být jen současným požadavkům na cestování neodpovídající stárnoucí naftou poháněné motorové vozy, ale i nová pohodlná klimatizovaná vozidla zajišťující rychlé přímé spojení okrajů regionu s krajským městem.“

Síť Netz 8 Ortenau zahrnuje trasy:

  • Offenburg –Freudenstadt/Hornberg
  • Offenburg – Bad Griesbach
  • Offenburg – Achern
  • Achern – Ottenhöfen and
  • Biberach (Baden) – Oberharmersbach-Riersbach

o ročním objemu kolem dvou milionů vlakových kilometrů.

Andreas Ufer, generální ředitel KfW IPEX Bank, uvedl: „Poskytnuté financování přispívá nejen k okamžitému snížení emisí CO2, ale také podporuje inovativní a ekologické technologie v železniční dopravě. Financováním těchto moderních vozidel KfW IPEX Bank podtrhuje svůj závazek používat takovéto technologie v Německu a Evropě.”


Foto

Kontakt

Siemens Mobility, s.r.o., Communications
Kontakt pro média: Daniela Černá, telefon: +420 702 194 844
E-mail: daniela.cerna@siemens.com

Pro ostatní informace kontaktujte naše kontaktní centrum: +420 800 90 90 90


Připojte se k nám na Facebooku (www.facebook.com/SiemensCzech nebo na Twitteru (@SiemensCzech, @chytramesta). Více informací o výzkumu a vývoji naleznete na www.siemens.cz/press/inovace-a-zajimavosti

 

Siemens Mobility, s.r.o. je součástí společnosti Siemens Česká republika, zároveň je však samostatným právním subjektem. Siemens patří mezi největší technologické firmy v České republice a již více než 125 let je nedílnou součástí českého průmyslu a zárukou inovativních technologií. Se svými 12 000 zaměstnanci se řadí mezi největší zaměstnavatele v Česku. Portfolio Siemens pokrývá řešení pro průmysl, energetiku, dopravu a veřejnou infrastrukturu, technologie budov a zdravotnictví. Český Siemens je průkopníkem v oblasti Průmyslu 4.0 a Smart Cities, v rámci kterých přináší zákazníkům komplexní digitální produkty a služby. Více informací naleznete na http://www.siemens.cz/mobility a http://www.siemens.cz.

 

Siemens Mobility GmbH je samostatnou společností v rámci globálního technologického koncernu Siemens AG. Už více než 160 let je lídrem v oblasti dopravních technologií a neustále inovuje své portfolio v klíčových oblastech kolejových vozidel, automatizace železnice a elektrifikace, dopravních řešení na klíč, inteligentních dopravních systémů a souvisejících služeb. Díky digitalizaci umožňuje společnost Siemens Mobility dopravním operátorům po celém světě budovat inteligentní infrastrukturu a trvale zvyšovat její hodnotu v průběhu celého životního cyklu, zvyšovat kvalitu služeb pro cestující s garantovanou dostupností. V obchodním roce 2019, který skončil 30. září 2019, dosáhla původní divize Siemens Mobility obratu 8,9 miliardy EUR a celosvětově zaměstnávala přibližně 36 800 zaměstnanců. Další informace naleznete na www.siemens.com/mobility.

Další tiskové zprávy