Inovace | 15. 09. 2017

Elektrifikovaná dálnice v Německu

eHighway je plnohodnotnou alternativou k tradiční kamionové přepravě.

Po Švédsku, které vybudovalo elektrifikovanou dálnici, tzv. eHighway, jako první na světě, přichází s podobným projektem i Německo. Elektrickým vedením pro hybridní nákladní automobily bude pokryt desetikilometrový úsek dálnice A5 mezi nákladovým prostorem Zeppelinheim/Cargo u frankfurtského letiště a překladištěm v Darmstadtu/Weiterstadtu. Do provozu by měl být uveden koncem roku 2018. 


Problémy s narůstající kamionovou dopravou sužují Evropu, a nejen ji, již dlouhodobě. Odhaduje se, že se objem celosvětové dopravy mezi roky 2000 a 2050 až ztrojnásobí. Veškerá řešení, postavená na převedení dopravy na vodu nebo na železnici, mají svá výrazná omezení a v některých lokalitách nejsou ani myslitelná. Ačkoliv se v posledních letech železniční infrastruktura skutečně významně rozšiřuje, pravděpodobně nikdy nebude schopná pokrýt víc než třetinu celkového objemu. S tím pochopitelně souvisí také enormní nárůst emisí CO2, který se může do roku 2050 až zdvojnásobit. Nezbývá tedy než vyřešit, jak současně zachovat vysoce flexibilní a spolehlivou přepravu nákladními vozidly a při tom minimalizovat její dopad na životní prostředí.

Hybridní pohon s chytrým pantografem

Jako velice perspektivní se ukázal systém založený na hybridních kamionech s pantografy, které se dobíjejí přes elektrické vedení umístěné nad silnicí. První projekt tohoto druhu byl spuštěn v červnu 2016 u švédského města Gävle asi 200 km severně od Stockholmu. Výsledky, vyhodnocené po roce zkušebního provozu, potvrzují počáteční očekávání: nákladní automobily vybavené elektromotory spotřebovávají o polovinu méně energie než klasické se spalovacími motory a měřitelný pokles emisí dosahuje neuvěřitelných 80 – 90 procent.

Německo se chystá vyzkoušet tento projekt na veřejné dálnici vůbec poprvé. Autorem projektu je společnost Siemens, která bude rovněž zodpovědná za jeho realizaci a následnou údržbu celého systému. Systém je budován jako součást společného projektu „Elektrifikovaná inovativní těžká nákladní doprava na dálnicích“ (ELISA) vyhlášeného Německým federálním ministerstvem pro životní prostředí, ochranu přírody, stavební a jadernou bezpečnost (BMUB).

eHighway je plnohodnotnou alternativou k tradiční kamionové přepravě.

 

Flexibilita a neomezený dojezd

Jádrem řešení eHighway od společnosti Siemens je inteligentní sběrač proudu v kombinaci s hybridním pohonným systémem. Nákladní vozidla s pantografem jsou vybavena speciálním monitorovacím zařízením, které dokáže jednak detekovat přítomnost elektrického vedení nad vozovkou a současně udržuje vozidlo ve stabilní poloze vůči tomuto vedení. Jakmile vozidlo zaregistruje přítomnost elektrických drátů, pantografový sběrač proudu se na ně připojí a vozidlo přejde na plně elektrický pohon. Maximální možná rychlost v tomto režimu je 90 km/hod. Jakmile kamion tuto rychlost přesáhne, anebo opustí elektrifikovaný dálniční koridor, automaticky se přepne na dieselový pohon nebo elektromotor poháněný akumulátorem, který se mezi tím dobil. Řidič přitom tuto změnu vůbec nezaregistruje, jízdní vlastnosti vozidla zůstanou přesně stejné.

Systém dálničního vedení a nákladních vozidel vybavených pantografy je v současnosti nejlepším, který řeší klasický problém všech elektromobilů – malou kapacitu baterií a tím i krátký dojezd. Kamiony se mohou po cestě dobíjet průběžně a navíc, na rozdíl například od trolejbusů, se mohou od elektrického vedení kdykoliv odpojit a opět se k němu připojit. 

Schéma Siemens eHighway

    

Hlavním cílem projektu je prokázat možnost integrace nadzemních kontaktních systémů s veřejnou dálniční sítí.  Systém bude využíván v rámci reálné dopravní infrastruktury v městském regionu Frankfurt a demonstrovat možnosti nízkonákladové a bezemisní nákladní dopravy. Další elektrifikovaná dálnice, která má přispět k zefektivnění přepravy nákladu mezi Los Angeles a přístavem Long Beach, se buduje v Kalifornii. Autorem i realizátorem projektu je opět společnost Siemens.


Kontakt

Siemens, s.r.o., Corporate Communications
Kontakt pro média: Mariana Kellerová, telefon: +420 602 403 594
E-mail: mariana.kellerova@siemens.com

Pro ostatní informace kontaktujte naše kontaktní centrum: +420 800 90 90 90


Připojte se k nám na Facebooku (www.facebook.com/SiemensCzech nebo na Twitteru (@SiemensCzech, @chytramesta). Více informací o výzkumu a vývoji naleznete na www.siemens.cz/press/inovace-a-zajimavosti

 

Siemens Česká republika

Siemens patří mezi největší technologické firmy v České republice a již více než 125 let je nedílnou součástí českého průmyslu a zárukou inovativních technologií. Se svými více než 12 000 zaměstnanci se řadí mezi největší zaměstnavatele v Česku. Portfolio Siemens zahrnuje produkty a  řešení pro oblast výroby a distribuce elektrické energie, inteligentní infrastrukturu budov, distribuované energetické systémy a automatizaci a digitalizaci ve zpracovatelském a výrobním průmyslu. Odděleně vedené společnosti Siemens Mobility a Siemens Healthineers působí na trhu kolejové dopravy a zdravotnických technologií. Český Siemens je průkopníkem v oblasti průmyslové digitalizace, automatizace a inteligentní infrastruktury, v jejichž rámci přináší zákazníkům komplexní digitální produkty a služby. Více informací naleznete na http://www.siemens.cz

Koncern Siemens AG

Skupina Siemens Česká republika je součástí globálního technologického koncernu Siemens AG, který je již více než 170 let synonymem pro špičkové technologie, inovace, kvalitu a spolehlivost. Siemens působí po celém světě a zaměřuje se na oblast výroby a distribuce elektrické energie, inteligentní infrastrukturu budov, distribuované energetické systémy a automatizaci a digitalizaci v zpracovatelském a výrobním průmyslu. Prostřednictvím odděleně vedené společnosti Siemens Mobility, která je předním dodavatelem řešení pro kolejovou a silniční dopravu, Siemens určuje trendy na trhu osobní a nákladní dopravy. V rámci majoritního podílu ve veřejně obchodovaných firmách Siemens Healthineers AG a Siemens Gamesa Renewable Energy je Siemens předním světovým dodavatelem zdravotnických technologií a medicínských digitálních služeb, stejně jako ekologicky šetrných řešení pro výrobu větrné energie na pevnině i na moři.  Ve fiskálním roce 2019, který skončil 30. září 2019, dosáhl Siemens tržeb ve výši 86,8 miliard EUR a čistého příjmu ve výši 5,6 miliard EUR. Na konci září 2019 měla společnost po celém světě zhruba 385 000 zaměstnanců. Více informací naleznete na http://www.siemens.com

 

Další tiskové zprávy