Doprava a logistika | 23. 11. 2020
Deutsche Bahn a Siemens Mobility společně vstupují do éry vodíku

- Společný projekt - vývoj nové regionální železniční trakční jednotky a speciální plnící stanice
- Kompletní systém pro klimaticky šetrnou dopravu bude testován po dobu jednoho roku
(Berlín, 23. listopadu 2020) Deutsche Bahn (DB) a Siemens Mobility spojují své síly v oblasti dopravy šetrné k životnímu prostředí a budou společně testovat využití vodíku na železnici. Cílem je otestovat zcela nový komplexní systém skládající se z nově vyvinuté vodíkové regionální trakční jednotky a nově navržené vodíkové plnící stanice. DB upraví jednu ze svých údržbářských dílen, aby zde mohl probíhat servis vozidel na vodíkový pohon.
Obě společnosti otestují komplexní systém šetrný ke klimatu, který se skládá z vozidla a speciálně vyvinuté infrastruktury.
Systém skládající se z regionálních trakčních jednotek na vodíkový pohon a infrastruktury má nahradit trakční jednotky s dieselovým pohonem provozované na regionálních tratích a dále přispět ke snižování emisí CO2. Testování nového vozidla po dobu jednoho roku by mělo probíhat v regionu kolem města Tübingen. Vláda Bádenska-Württemberska poskytla podporu projektu a Spolkové ministerstvo dopravy a digitální infrastruktury (BMVI) oznámilo svůj záměr projekt financovat.
Prototyp, který společnost Siemens Mobility vyrobí, vychází z elektrické trolejové regionální trakční jednotky Mireo. Dvouvozová trakční jednotka bude vybavena nově vyvinutou vodíkovou technologií. Vodíkové Mireo Plus H bude stejně výkonné jako jeho elektrický protějšek a bude disponovat provozním dojezdem až 600 kilometrů.
Deutsche Bahn vyvíjí nový typ plnící stanice, která dokáže doplnit do vodíkového vozidla palivo za stejný čas, jako je obvyklé u vozidel s dieselovým pohonem. Vodík bude vyráběn v Tübingenu pomocí elektřiny pocházející z obnovitelných zdrojů. Servis vodíkové regionální trakční jednotky bude probíhat v opravárenském závodě DB v Ulmu, který bude odpovídajícím způsobem dovybaven.
Během plánovaného zkušebního provozu mezi městy Tübingen, Horb a Pforzheim v roce 2024 nahradí jednotka s vodíkovým pohonem vozidlo s konvenčním dieselovým pohonem, které je v současné době na této trase provozováno. Nový vodíkový pohon ušetří za jeden rok ve srovnání s naftovým pohonem přibližně 330 tun CO2. Společnost DB v současné době provozuje v regionální dopravě přibližně 1 300 vozidel s dieselovým pohonem. Zhruba 40 procent železniční sítě společnosti DB z celkových 33 000 kilometrů není elektrifikováno. Kromě elektrifikace je použití vodíkem poháněných vlaků jednou z dalších možností, jak se DB stane do budoucna klimaticky neutrální.
Prof. Sabina Jeschke, členka představenstva DB pro digitalizaci a technologie: „Tímto projektem znovu dokazujeme, že Deutsche Bahn není jen dopravní společností, ale také technologickou skupinou. Skutečnost, že budeme vyrábět vodík ze zelené elektřiny a natankujeme vlak stejně rychle jako vlak s dieselovým pohonem, ukazuje, že obrat k dopravě šetrné ke klimatu možný je. Musíme snížit spotřebu fosilních paliv na nulu. Jedině tak může být DB v roce 2050 klimaticky neutrální. Pak nebudeme provozovat ani jedno vozidlo s konvenčním dieselovým pohonem. “
Michael Peter, generální ředitel společnosti Siemens Mobility: „Společnosti Siemens Mobility a Deutsche Bahn společně vyvinou novou generaci vodíkového dopravního systému. Jde o kompletní systém, skládající se z vozidla s vodíkovým pohonem a z infrastruktury. A to včetně nové inovativní plnící stanice, která dokáže doplnit palivo do vozidla za pouhých 15 minut. Trakční jednotka Mireo Plus H bude disponovat výkonem 1,7 MW, bude mít zrychlení až 1,1 m / s² a nejvyšší provozní rychlost 160 km/h. Díky této inovativní technologii bude provoz vlaků na vodíkový pohon rychlejší, efektivnější a šetrnější k životnímu prostředí. Vodíkové pohony jsou vyspělou formou pohonu bez emisí, který pomůže dekarbonizovat železniční dopravu a významně přispěje k dosažení našich cílů v oblasti klimatu.“
Winfried Hermann, ministr dopravy Bádenska-Württemberska: „Je skvělé, že vlak využívající tuto novou a udržitelnou technologii bude testován v Bádensku-Württembersku. Zejména na neelektrifikovaných tratích se pohon s vodíkovými palivovými články může stát alternativou k naftovému pohonu, která bude šetrná ke klimatu. Ať už je to napájení z trakčního vedení nebo pohon na vodík - rozhodujícím faktorem je, že energie pochází z obnovitelných zdrojů. Spolková země je ráda průkopníkem moderní a udržitelné železniční dopravy. Jedná se o zásadní obrat v dopravě.“
Detaily projektu
Oficiálně se společný vývojový projekt nazývá „H2goesRail“. Spolkové ministerstvo dopravy a digitální infrastruktury (BMVI) oznámilo jeho financování prostřednictvím Národního inovačního programu pro technologii vodíku a palivových článků (NIP 2). NIP 2 je koordinován národní organizací Hydrogen and Fuel Cell Technology (NOW) GmbH a implementován organizací pro řízení projektů Jülich.
Vodíkový pohon
Reakce vodíku se vzdušným kyslíkem v palivových článcích produkuje elektrickou energii a vodu jako „odpadní produkt“. Nasazení těchto vozidel je pro DB příležitostí, jak se stát klimaticky neutrální a nahradit dieselová vozidla alternativními pohonnými systémy. Elektřina z obnovitelných zdrojů energie se používá k výrobě ekologického zeleného vodíku v elektrolyzérech. Za její dodávku odpovídá společnost DB Energie.
Mireo Plus H
Společnost Siemens Mobility vyvíjí dvouvozovou regionální trakční jednotku s nejmodernějším vodíkovým pohonem, která bude nasazena do jednoročního zkušebního provozu. Zdroj elektrické energie pro napájení elektrického trakčního pohonu se skládá z vodíkového palivového článku a lithium-iontové vyrovnávací akumulátorové baterie.
Mireo Plus H bude stejně výkonné jako srovnatelné elektrické trakční jednotky pro trolejové napájení. Ve dvouvozové verzi bude disponovat dojezdem 600 kilometrů - v závislosti na provozních podmínkách, jako je roční období nebo profil trasy linky. Třívozová verze bude mít dojezd 1000 kilometrů. Charakteristickými rysy vozidla jsou nízké náklady po celý životní cyklus, a to díky nízkým nákladům na údržbu a opravy. Nejvyšší provozní rychlost činí 160 kilometrů za hodinu.
Plnící stanice
V mobilní čerpací stanici DB Energie, umístěné v depu DB Regio v Tübingenu, bude vodík vyráběn elektrolýzou. V elektrolyzéru se voda pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů rozkládá na vodík a kyslík. Vodík bude skladován ve stlačené formě v mobilní skladovací jednotce. Před procesem doplňování paliva se zelené palivo připraví a ochladí v sousedním cisternovém přívěsu. DB Energie vyvíjí, testuje a optimalizuje potřebnou vodíkovou infrastrukturu.
Rychlé doplnění paliva
Doplňování vodíku do vozidla bude řešeno inovativním způsobem. Doplnění paliva bude trvat 15 minut, tedy ne déle než dotankování běžné dieselové jednotky naftou. To je důležitý faktor vzhledem k přesně načasovaným jízdním řádům vlaků DB v regionálním provozu. To znamená, že vodíková technologie je konkurenceschopná ve srovnání s dosud provozovanými vozidly poháněnými naftovým pohonem.
Servisní infrastruktura
Dílna DB Regio v Ulmu bude přestavěna pro údržbu vozidel na vodíkový pohon. Údržbu vodíkového trakční jednotky tam pak budou provádět důkladně proškolení zaměstnanci společnosti DB Regio s podporou zaměstnanců společnosti Siemens Mobility.
Zkušební provoz
Zkušební provoz mezi městy Tübingen, Horb a Pforzheim začne v roce 2024 a potrvá jeden rok. Plánován je nájezd přibližně 120 000 kilometrů v rámci pravidelné železniční dopravy. Trasa je obzvláště vhodná z důvodu příkladného načasování jízdního řádu a rozmanité topografie, které jsou pro regionální dopravu typické. Nové vodíkové Mireo Plus H od společnosti Siemens nahradí stávající dieselový motorový vůz používaný na této trase a ušetří tak ročně přibližně 330 tun CO2.
Foto
Kontakt
Siemens Mobility, s.r.o., Communications
Kontakt pro média: Daniela Černá, telefon: +420 702 194 844
E-mail: daniela.cerna@siemens.com
Pro ostatní informace kontaktujte naše kontaktní centrum: +420 800 90 90 90
Připojte se k nám na Facebooku (www.facebook.com/SiemensCzech nebo na Twitteru (@SiemensCzech, @chytramesta). Více informací o výzkumu a vývoji naleznete na www.siemens.cz/press/inovace-a-zajimavosti
Siemens Mobility, s.r.o. je součástí společnosti Siemens Česká republika, zároveň je však samostatným právním subjektem. Siemens patří mezi největší technologické firmy v České republice a již 130 let je nedílnou součástí českého průmyslu a zárukou inovativních technologií. Se svými 12 000 zaměstnanci se řadí mezi největší zaměstnavatele v Česku. Portfolio Siemens pokrývá řešení pro průmysl, energetiku, dopravu a veřejnou infrastrukturu, technologie budov a zdravotnictví. Český Siemens je průkopníkem v oblasti Průmyslu 4.0 a Smart Cities, v rámci kterých přináší zákazníkům komplexní digitální produkty a služby. Více informací naleznete na http://www.siemens.cz/mobility a http://www.siemens.cz.
Siemens Mobility GmbH je samostatnou společností v rámci globálního technologického koncernu Siemens AG. Už více než 160 let je lídrem v oblasti dopravních technologií a neustále inovuje své portfolio v klíčových oblastech kolejových vozidel, automatizace železnice a elektrifikace, dopravních řešení na klíč, inteligentních dopravních systémů a souvisejících služeb. Díky digitalizaci umožňuje společnost Siemens Mobility dopravním operátorům po celém světě budovat inteligentní infrastrukturu a trvale zvyšovat její hodnotu v průběhu celého životního cyklu, zvyšovat kvalitu služeb pro cestující s garantovanou dostupností. V obchodním roce 2020, který skončil 30. září 2020, dosáhla společnost Siemens Mobility obratu 9,1 miliardy EUR a celosvětově zaměstnávala přibližně 38 500 zaměstnanců. Další informace naleznete na www.siemens.com/mobility.
Další tiskové zprávy
Technologie budov, Doprava a logistika, Průmysl, Industry 4.0, Smart Cities, Inovace | 24. 02. 2021
Technologie Siemens zajistí komfort a bezpečnost komplexu The Circle na letišti v Curychu
- Všechny prostory komplexu „The Circle“ jsou vybaveny technologiemi Siemens
- Komplexní řešení dodávek energie pro všechny objekty
- Certifikace LEED Platinum americké organizace Green Building Council
Doprava a logistika | 23. 02. 2021
Společnosti ÖBB a Siemens Mobility představují vnější design nových vozů Nightjet
- ÖBB a Siemens Mobility prezentují první vůz ve finálním nátěru
- Nové netrakční jednotky Nightjet budou nasazeny do provozu v roce 2022
- ÖBB se zaměřuje na větší pohodlí a soukromí cestujících
Doprava a logistika | 22. 02. 2021
Siemens Mobility zakládá v ČR oddělení pro schvalování kolejových vozidel pro celý svět
- V ČR vzniká pobočka oddělení, které je celosvětově odpovědné za schvalovací procesy kolejových vozidel z portfolia Siemens Mobility
- Úzká spolupráce s českým oddělením Vývoje a konstrukce a s centrálním autorizačním oddělením v Německu
- Klíčové rozhraní mezi společností Siemens Mobility, zkušebními laboratořemi, schvalovacími orgány, orgány státní správy a provozovateli vozidel
Doprava a logistika, Industry 4.0, Smart Cities | 02. 02. 2021
Firemní dobíjecí stanice Siemens zdarma dodala zelenou energii pro dobití 2 600 elektromobilů
- Dobíjecí stanice dodala zákazníkům zdarma 94 263 kWh zelené energie
- Siemens na podporu elektromobily dodal zelenou elektřinu za 420 tisíc Kč
- Tři roky od uvedení do provozu dobíjecí stanice CPC50 na pražských Stodůlkách
Doprava a logistika | 19. 01. 2021
Společnost Siemens Mobility podepsala memorandum o porozumění k vybudování prvního vysokorychlostního železničního systému v Egyptě
- Dohoda zahrnuje výstavbu přibližně 1000 kilometrů dlouhé železniční sítě – prvním projektem je trať o délce 460 kilometrů v hodnotě kolem tří miliard amerických dolarů
- Vývoj, pořízení a výstavba na klíč včetně 15 let servisních služeb
- Siemens Mobility dodá vysokorychlostní a regionální vozidla, lokomotivy, železniční infrastrukturu, systémovou integraci a další služby
Doprava a logistika, Smart Cities, Inovace | 12. 01. 2021
Technologie Siemens na nejmodernějším autobusovém nádraží v Hamburku
• Dobíjecí technologie nízkého a vysokého napětí pro autobusové depo Alsterdorf v Hamburku (Hamburger Hochbahn AG)
• Důmyslná instalace technologií na střeše
• Důležitý krok k přechodu na ekologickou dopravu v Hamburku
Doprava a logistika, Industry 4.0, Smart Cities, Inovace | 02. 12. 2020
Siemens v Londýně dobíjí elektrické double-deckery
- dobíjecí technologie pro 37 nových elektrických autobusů, které budou instalovány do depa v západním Londýně
- pro elektromobilní provoz plně vybavené depo zahrnuje energetickou infrastrukturu, prostor pro údržbu a nabíjecí zařízení
- depo denně dodává 11 MWh pro 37 double-deckerů
Doprava a logistika | 30. 11. 2020
První hardwarově nezávislé cloudové stavědlo v provozu
- Nová produktová platforma DS3: ÖBB a Siemens Mobility uvádí do provozu první digitální stavědlo (v rakouském Achau)
- Digitalizace přináší velké ekonomické výhody pro provozovatele infrastruktury
- První schválení digitálního stavědla s nejvyšší úrovní integrity bezpečnosti SIL4 na hardwarové základně COTS