Logistika pro 21. století s RFID

Logistika pro 21. století s RFID

16. 04. 2018

Společnost ADLER Czech patří mezi přední české výrobce značkového reklamního textilu. Neomezuje se však pouze na domácí trh, díky svému unikátnímu logistickému systému zvládá dodávat zboží téměř do celého světa. Denní obrátka zboží v novém ostravském velkoskladu může činit až čtvrt milionu kusů. Hladkou a efektivní expedici zakázek zajišťuje RFID technologie Siemens.

Široký sortiment reklamních oděvů vlastní značky šije společnost Adler v Asii, odkud lodní a železniční dopravou dováží plné kontejnery textilu do svého nového logistického centra v Ostravě. Zde zaměstnanci náklad vybalí, zkontrolují, zaevidují, zabalí do krabic, opatří je čárovým kódem a uloží do skladu o rozloze 11 500 m2. V regálech vysokých 13 metrů je celkem uloženo 150 tisíc balíků se 14,5 milionu kusů oblečení. Expedice každého z nich však může díky precizně vypracovanému systému proběhnout během několika minut. Klíčem je elektronická evidence každé položky.

Slouží jak operátorům, kteří kdykoliv přesně vědí, kde se požadovaný výrobek nachází a kolik kusů zboží je k dispozici, tak i pro potřeby e-shopu, kde údaje o skladových zásobách musí být vždy aktuální a online.

Dříve jsme řešili identifikaci beden na dopravníku pomocí čárových kódů. To se nám ale příliš neosvědčilo. Naopak s RFID technologií od společnosti Siemens máme ty nejlepší zkušenosti. Díky správné implementaci a optimální vzdálenosti RFID čtecí hlavy a transpondéru funguje vše na sto procent.”
Martin Řehoř, ředitel logistiky společnosti Adler

Expedice bez predikce

Celý systém neustále reaguje na aktuální skladové zásoby a jejich doplňování. Pohyb zboží ve skladu řídí pět počítačových systémů, které programují vlastní IT odborníci firmy Adler. Zaměstnanci v provozu tedy jen plní úkoly, které jim zadává po celou dobu směny počítač.

Při příjmu objednávky systém na základě informace o umístění zboží připraví výdejku a pošle povel zaměstnanci, jakou krabici má ze skladu předat do expedice.

V ní se zboží přeloží do očíslovaných plastových beden, které jezdí na válečkovém dopravníku po celé hale. Každá bedna má dvojité dno – v meziprostoru je upevněn RFID transpondér MDS D100 v podobě karty od společnosti Siemens.

Pro identifikaci bedny slouží tři identifikátory: číselný kvůli kamerovému záznamu; čárový kód, který je totožný s kódem na původní krabici a označuje její obsah a RFID transpondér MDS D100 ve dně bedny, který komunikuje s RFID čtecí hlavou umístěnou mezi válečky v dopravníku. RFID transpondér MDS D100 je při pohybu po dopravníku pouhé tři centimetry nad RFID čtecí hlavou, což zajišťuje spolehlivý přenos informací.

Bedna projíždí při své cestě přes několik tzv. vychystávacích pracovišť, kde do ní obsluha postupně přidává zboží podle objednávky. Nejčastěji expedované zboží je uloženo v meziskladu v patrovém regálu s výtahem Kardex, kam se během dne průběžně doplňuje.

I v meziskladu řídí skladové zásoby počítačový systém, který sleduje minimální a maximální množství kusů na skladu. Pokud kdykoliv v průběhu dne poklesne počet kusů zboží na stanovené minimum, systém automaticky vygeneruje výdejku a dá povel k expedici krabice z regálu, jejímu vybalení a vyložení do Kardexu, kde dokonce přistaví zaměstnanci volné police přímo pod ruce. 

 

RFID se nemýlí

Správný pohyb beden po dopravníku zajišťuje RFID technologie od společnosti Siemens. Radio Frequency Identification (RFID), neboli identifikace na rádiové frekvenci, je systém navržený k rozpoznání předmětů a bezkontaktní komunikaci. V tomto konkrétním projektu byl navržen RFID systém pracující v HF pásmu na frekvenci 13,56 MHz pro komunikaci s transpondérem na krátkou vzdálenost. Pro tyto aplikace Siemens nabízí produktovou řadu Simatic RF200, která byla speciálně vyvinutá pro aplikace v intralogistice a malých montážních linkách. V projektu pro společnost ADLER Czech je použita RFID čtečka Simatic RF260R, která s použitým RFID transpondérem MDS D100 umožňuje čtení až do 110 mm.

„Na každé kartě je uloženo číslo bedny, které čtečka při přejezdu přepravky nad svou hlavou během zlomku sekundy přečte a pošle dotaz počítači, kam ji má poslat dál. Počítačový systém WMS zpracovávající pohyb a realizaci zakázek pak stejně rychle odpoví, zda bednu na křižovatce poslat dál nebo odstavit na vedlejší dráhu," vysvětluje Jiří Siegmund ze společnosti Taurid Ostrava, která automatizační systém instalovala a je zároveň certifikovaným Solution Partnerem Siemens.

RFID čtečky jsou v pravidelných rozestupech umístěny po celé dráze dopravníku a hlídají přesný pohyb beden se zbožím nebo bez něj. Systém vyhodnocuje, zda je zboží k expedici dostupné v meziskladu a jak je vytížený operátor, který zakázku kompletuje. Podle toho mu buď pošle bednu k naplnění, nebo ji odstaví do fronty, aby neblokovala volný pohyb jiných beden a plnění dalších zakázek.

Když se daří

Dříve společnost Adler řešila identifikaci beden na dopravníku pomocí čárových kódů. „To se nám ale příliš neosvědčilo. Naopak s RFID technologií od společnosti Siemens máme ty nejlepší zkušenosti. Díky správné implementaci a optimální vzdálenosti RFID čtecí hlavy a transpondéru funguje vše na sto procent," vysvětluje Martin Řehoř, ředitel logistiky společnosti Adler.

Komunikaci mezi WMS a RFID systémem zajišťuje PLC Simatic S7-300 s CPU319-3 PN/DP, také od společnosti Siemens, které komunikují po sítích Profibus a Profinet. Na rozváděči je instalován dotykový panel Siemens Simatic Touch TP177, na němž lze ovládat nastavení všech automatických procesů ve skladu i v expedici.

Společnosti Adler Czech se daří. Moderní technologie jí pomáhají úspěšně plnit ambiciózní cíle a uspokojovat neustále se zvyšující poptávku zákazníků, navíc s minimální chybovostí. Důkazem toho jsou i plány na rozšíření nové haly o dalších 7000 m2, jež by mělo proběhnout letos na jaře. Identifikaci zboží bude opět řídit RFID systém od společnosti Siemens.

Líbil se vám článek?