Novinky do e-mailu Stáhnout PDF
Výrobní průmysl

Digitální dvojče tenisek adidas

Představte si, že můžete mít značkové sportovní boty vyrobené na míru přesně podle vašich představ. Sami navrhnete jejich design a vyberete barvu, třeba tak, aby ladily k vašemu oblíbenému sportovnímu outfitu, a jedním kliknutím myši odešlete svůj jedinečný návrh přímo do výroby. Domů vám je doručí pár dnů poté, co sjedou z výrobního pásu. Nereálné? Nikoliv. Individualizovanou výrobu nabízí svým zákazníkům výrobce sportovní obuvi adidas. Umožňuje to mimojiné i digitální technologie společnosti Siemens.

Výhody zakázkové výroby již brzy nebudou pouze výsadou profesionálních sportovců, jako jsou například hráči FC Bayern Mnichov. Díky nové továrně budoucnosti tzv. SPEEDFACTORY s kompletně digitalizovaným výrobním procesem může výrobce sportovní obuvi adidas vytvářet individualizované boty pro každého.

 

 

Padnou jako ulité

Cílem SPEEDFACTORY je zrychlit výrobní proces a maximálně ho přizpůsobit zákazníkům, kteří požadují jedinečnost, pohodlí a kvalitu. Nyní si mohou nakonfigurovat boty, které perfektně padnou, přímo v prodejně nebo z domu přes počítač. V první fázi by se díky zařízení SPEEDFACTORY měla doba potřebná od návrhu obuvi po její prodej v obchodě zkrátit z několika měsíců na pouhé týdny – v budoucnu pak jen na pár dnů či dokonce hodin. Jen pro ilustraci, tradiční vývoj sportovní obuvi v Německu a její výroba v Asii včetně dopravy trvá zhruba 18 měsíců.

„Naším cílem je vytvořit globální síť automatizovaných výrobních zařízení, která by do měst po celém světě přinesla nejmodernější technologie,“ představil vize společnosti adidas Gerd Manz. Gerd Manz zaujímá ve firmě funkci viceprezidenta pro technologické inovace. Společně se svým týmem uvedl pod značkou adidas na trh již celou řadu špičkových produktů – např. inovativní sportovní boty zlepšující výkonnost či sérii fotbalových míčů pro utkání Světového poháru a Ligy mistrů. „SPEEDFACTORY usnadňuje komerční hromadnou výrobu, takže každý zákazník dostane přesně to, co chce. A to přímo na místě a rychleji než kdy předtím,“ vysvětluje Manz.

Požadavky zákazníků se mění stále rychleji. To, co je v módě dnes,

se již zítra nemusí nosit. Řešením je vysoce pružná výroba, kterou umožňuje automatizace a simulace v digitálních továrnách.

Gerd Manz, viceprezident pro technické inovace společnosti adidas

 

Továrna budoucnosti

Ve finále by měly být všechny procesy ve SPEEDFACTORY digitalizovány. Jako partner společnosti adidas realizuje Siemens svůj slib pomáhat firmám zavádět řešení pro digitální podnik. „Projekt SPEEDFACTORY je o propojení špičkových digitálních technologií a průmyslové výroby – nebo spíše o propojení virtuálního výrobního prostředí s reálnou výrobou,“ konstatoval člen představenstva koncernu Siemens AG Klaus Helmrich. Konkrétně to znamená, že nejprve bude vytvořeno digitální dvojče všech výrobních zařízení a procesů. Díky tomuto 3D modelu lze simulovat a následně optimalizovat jednotlivé kroky výroby. Teprve pak budou zavedeny v reálném prostředí.

„Celý tento proces zrychlí fungování výrobní infrastruktury, jelikož bude možné eliminovat chyby předem a zajistit optimální návrh ještě před samotným zahájením výroby. To vše je možné i díky tomu, že data z reálného prostředí mohou být okamžitě využita ještě ve stadiu virtuálního plánování,“ vysvětluje Klaus Helmrich. Systematická digitalizace celého hodnotového řetězce – od návrhu výrobku přes výrobu po zákaznické služby – a jeho mapování v rámci digitálního dvojčete pomáhá společnosti adidas dosáhnout maximálně efektivní výroby.

 

 

Zakázková a přitom hromadná výroba

Digitalizace celého výrobního procesu a jeho zmapování je pouze prvním krokem, který společnosti adidas dává možnost rychleji a pružněji reagovat na specifické požadavky zákazníků. Z dlouhodobého hlediska by digitalizace v zařízeních SPEEDFACTORY měla rovněž umožnit zpracování velkého množství dat o jednotlivých zákaznících a rychlou výrobu jedinečných párů bot přizpůsobených přímo na míru těm, kteří je budou nosit.

Realizace této vize byla již úspěšně zahájena: první SPEEDFACTORY už funguje v německém Ansbachu, kde byl spuštěn první větší projekt pro boty AM4LDN, jež budou uzpůsobeny specifickým potřebám příznivců běhu v Londýně. Během několika příštích měsíců zde budou naistalovány automatizační systémy a digitální dvojče od společnosti Siemens. Ve střednědobém horizontu adidas plánuje v Ansbachu vyrábět zhruba 500 tisíc bot ročně. Další SPEEDFACTORY se otevřela v Atlantě v americkém státě Georgia.

 

Nová tržní příležitost

Díky mimořádně flexibilnímu výrobnímu procesu ve SPEEDFACTORY může adidas rychleji reagovat na trendy a rychle se měnící spotřebitelské preference. V době, kdy trendem je personalizovaná výroba a velikost výrobní dávky se může rovnat pouze jednomu kusu, to představuje obrovskou tržní příležitost. „Vše, co děláme, se soustředí na naše zákazníky. Díky SPEEDFACTORY můžeme zcela přehodnotit konvenční procesy a jejich vysokým očekáváním vyhovět,“ shrnuje celý přístup Gerd Manz. „Digitalizace hodnotového řetězce nám umožní zavádět nové technologické inovace mnohem rychleji a také efektivněji a transparentněji využívat dostupné zdroje. Můžeme tak pružněji reagovat na individuální potřeby zákazníků a dát jim to, co chtějí a kdy to chtějí.“

 


Mohlo by vás také zajímat