background

Průběžně dobíjený elektrobus

Inovativní technologie v městské hromadné dopravě

Elektrobusy

Průběžně dobíjený elektrobus

Tichá a čistá hromadná elektrická doprava je jedním ze synonym chytrých měst. Technologie průběžně dobíjených elektrobusů navazuje na stávající páteřní linky městských elektrických drah a k napájení nabíjecích míst elektrobusů využívá již existující měnírny a trakční vedení metra, tramvají či trolejbusů.

Elektrobus Siemens-Rampini je unikátní v tom, že představuje zcela čistý provoz bez přídavného naftového topení. Vozidlo se v zimě elektricky vytápí a v létě klimatizuje. Díky principu průběžného nabíjení na konečných zastávkách se podařilo významně zmenšit velikost a hmotnost akumulátoru energie.

Průběžně dobíjené elektrické autobusy šetří energii

Průběžně dobíjený elektrobus je řešen na bázi běžného autobusu. Je vybaven elektrickým trakčním pohonem napájeným z akumulátoru, který funguje jako zdroj energie a zároveň je do něho ukládána energie při brzdění. Tím se šetří energie, která je u standardních autobusů při brzdění zmařena. V provozu uvnitř měst lze tímto způsobem uspořit zhruba 30 až 40 % energie.

Jednoduché a spolehlivé dobíjení

Pro města, která mají na svých páteřních linkách hromadné dopravy zaveden systém elektrické trakce s liniovým elektrickým napájením (metro, tramvaje, trolejbusy), je velmi vhodný systém elektrobusů dobíjených na konečných zastávkách. Autobusové linky v těchto městech plní především funkci obsluhy okrajových území a jedna z jejich konečných stanic proto bývá v místě přestupu na výkonnější dopravní systém – metro, tramvaj či trolejbus. Proto lze již vybudovanou infrastrukturu elektrického napájení páteřního dopravního systému jen s minimálními náklady upravit a využívat i pro nabíjení elektrobusů v průběhu jejich pobytu na konečné stanici.

Čistý provoz

Průběžným dobíjením lze dojezd elektrobusu prodloužit na hodnotu odpovídající potřebám celodenního provozu na lince. Noční období je využito pro vyrovnávací nabíjení. Díky dostatečnému množství zásob elektrické energie je elektrobus vybaven elektrickým topením a klimatizací, a tak nepoužívá žádné přídavné naftové topení

Elektrické autobusy se stávají významnou součástí rozvoje elektromobility ve městech. Ve srovnání s individuálními automobily je mnohem účinnější orientace na hromadnou dopravu – na vozidla, která jsou provozována v průběhu celého dne a která řídí profesionální řidiči. Vysoký denní proběh těchto vozidel vytváří příznivé podmínky pro efektivní využití investic, jež se do nich vkládají. Vlivem velkého denního proběhu je i dosahovaná úspora uhlovodíkových paliv a exhalací náležitě velká. Důležitou roli hraje také faktor motivace. Přirozeným zájmem společnosti totiž je nejen kvalitní doprava, ale I tiché prostředí a čisté ovzduší.