Doprava a logistika | 10. 07. 2017

Širokorozchodné elektrické lokomotivy Vectron získaly schválení ve Finsku

  • Osm z celkem 80 lokomotiv bylo okamžitě nasazeno do provozu
  • Lokomotivy budou dodávány postupně do roku 2026
  • Zakázka zahrnuje opci na dalších 97 lokomotiv

Střídavé elektrické vysoce výkonné lokomotivy Vectron (AC), které si pořídil finský národní železniční dopravce VR Group, získaly od finského drážního úřadu Trafi schválení pro provoz ve Finsku. Prvních osm lokomotiv Vectron okamžitě zahájilo komerční provoz. Trasa prvního vlaku vedla poslední květnový den z města Tampere do přístavu Vuosaari v Helsinkách. Společnost Siemens dodá Finským železnicím (VR) celkem 80 lokomotiv. Jedná se o první objednávku panevropských interoperabilních lokomotiv Vectron v modifikaci pro široký rozchod (1 524 mm) a zároveň i o dosud největší učiněnou jednotlivou zakázku. Všechny lokomotivy budou dodávány postupně do konce roku 2026.

 

Od začátku roku 2016 podstoupilo pět lokomotiv náročné testování a schvalovací proces nového rozšiřujícího balíčku pro Finsko, který navázal na předchozí schválení typu dle technických specifikací pro interoperabilitu (TSI). Podařilo se úspěšně schválit různé doplňující funkce a specifické vybavení lokomotivy. To zahrnuje především širokorozchodné podvozky, speciální opatření pro tvrdé zimní podmínky a dva pomocné spalovací motory, které slouží k překonání krátkých úseků bez trakčního vedení.

 

Finské dráhy si objednaly skandinávskou variantu lokomotiv Vectron v roce 2014. Lokomotivy mají jmenovitý trakční výkon 6 400 kW a dosahují nejvyšší provozní rychlosti až 200 km/h. Podvozky jsou konstruovány pro provoz na tratích s širokým rozchodem 1 524 mm. Lokomotivy budou nasazeny ve Finsku, a proto jsou vybaveny nejen jednotným evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS (European Train Control System), ale i finským národním vlakovým zabezpečovačem JKV-STM. Ve Finsku ponesou sériové označení Sr3.

Nové lokomotivy jsou uzpůsobeny specifickému prostředí Finska i provozu v náročném skandinávském zimním počasí, To zahrnuje nejen teploty pohybující se až 40°C pod bodem mrazu a prachový sníh, ale i četné kolize s velkou divokou zvěří. Aby bylo možno zvládnout tak náročné podmínky je střecha lokomotivy koncipována jako dutá komora a čelo vozidla je vyztužené. Další specifikum představuje vybavení lokomotivy centrálním automatickým spřáhlem v kombinaci s nárazníky. 

 

Dřevo je ve Finsku častým artiklem transportovaným po železnici. Jeho přesun v lesích i mimo ně probíhá po neelektrifikovaných tratích. Lokomotiva Vectron to dokáže plně zajistit díky dvěma pomocným spalovacím motorům a dálkovému rádiovému řízení pro posun. To představuje velkou úsporu - k obsluze v místě nakládky již nejsou potřebné další motorové posunovací lokomotivy. 

Foto

Kontakt

Siemens, s.r.o., Communications
Logo

Siemens Česká republika
Koncern Siemens AG

Sledujte naše novinky na Twitteru: www.twitter.com/SiemensCzech
Pripojte se k nám na Facebooku: www.facebook.com/SiemensCZ

Další tiskové zprávy